תרגום מכונה או תרגום אנושי גרוע – מה עדיף?

האם אתם שוקלים להשתמש בתרגום מכונה בעקבות שיקולי תקציב, אך לא בטוחים שהתוצר הסופי יתאים לצרכים שלכם?
מעבר לכל הוויכוחים אודות היעילות של תרגום מכונה, יש לו מעלה אחת ברורה: רמת התרגום המתקבלת זהה לתרגום אנושי בלתי מקצועי, ולא פעם – גם גבוהה יותר ממנו.

תרגום בלתי מקצועי – רוצים דוגמה?

בכל פעם שאני רואה תרגום בלתי מקצועי, אני מרגיש רע בשביל הלקוח, שבמקרים רבים, בדרך כלל מתוך חוסר ידיעה, שילם הרבה עבור תרגום חסר ערך. רק לפני מספר חודשים בקשה חברה מסוימת שנערוך עדכון לתכנים שלה שתורגמו בעבר על ידי מתרגם אחר. משום שמדובר היה בעדכון, היה עלינו לעשות שימוש בתרגומים שהחברה קיבלה בעבר. תרגומים אלה התבררו כתרגומים מן הסוג היותר גרוע שנתקלתי בהם אי פעם. ריחמתי על החברה שקיבלה אותם, ותהיתי לעצמי בשקט: האם שימוש בתרגום מכונה לא היה אמור להיות צעד הגיוני יותר מצדם? אם היו בוחרים באופציה הזו הם היו משלמים הרבה פחות, ללא ספק.

המסקנה שלי

כתוצאה מהחשיפה למקרים דומים ולאיכות התרגום הירודה של מתרגמים פרילנסרים מסוימים, הגעתי למסקנה, כי מתרגמים אשר תעריפי העבודה שלהם נמוכים במיוחד, נוטים לייצר תוצרים שלא עולים באיכותם על תרגום מכונה. ומדוע שמישהו יעדיף לשלם על תרגום אנושי גרוע, במקום להסתפק בתרגום מכונה שיהיה בוודאות זול ונגיש הרבה יותר? עם ההתפתחות המואצת בכל הנוגע לתרגום מכונה, שכירת שירותיו של מתרגם זול וגרוע מדי, איננה רלוונטית עוד.

ההצעה שלי

לעיתים, לקוחות בעלי תקציב מוגבל מוכנים לקבל תרגום באיכות נמוכה. לדוגמה, חברה כלשהיא מגישה מסמכים רשמיים לרשויות, אך מודעת לכך שהמקבלים אינם עומדים לקרוא אותם. במקרה כזה, מגישי המסמכים סבורים, ואולי בצדק, שאין כל צורך להשקיע בתרגום איכותי ברמה גבוהה. בתרחיש שכזה, בחירה בתרגום מכונה עשויה להיות אופציה טובה יותר מחיפוש אחר מתרגם זול במיוחד, הכרוך בזמן יקר של חיפושים ובתשלום עבור העבודה.

הידעתם מה משותף לתרגום מכונה ולמתרגם שאיננו איכותי?

למתרגם אנושי באיכות גרועה ולתרגום מכונה יש מכנה משותף בולט – שניהם עושים טעויות:

ובכל אופן, לתרגום מכונה יש מספר מעלות בולטות:

לסיכום

כאשר המחיר הוא השיקול העיקרי בבחירת המתרגם, ותוצר גרוע הוא בסדר גמור עבורכם, שימוש בתרגום מכונה עשוי להוות חלופה מצוינת לשימוש בתרגום אנושי ברמה נמוכה.
מה דעתכם?
למעבר לעמוד תרגום מאמרים